Klanten vertrouwen op jouw expertise en rekenen erop dat je weet wat je wat doet. Het is natuurlijk wel eens mogelijk dat je per ongeluk een verkeerd advies of plan geeft. Een fout maken is menselijk, maar dit gaat mogelijk wel ten koste van je klant. Het belangrijkste is dat je weet hoe je met een beroepsfout omgaat en wat je er tegen doet om het te vermijden. Je wilt tevens niet je relatie verliezen. In deze blog vertellen we je hoe je beroepsfouten vermijdt en wat je moet doen als het toch gebeurt. Beperk de schadeIn de meeste gevallen stelt de klant jouw bedrijf of organisatie aansprakelijk voor de schade die hij of zij oploopt door een verkeerd advies. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een rekenfout of medische fout. Je beperkt de schade voor jouw organisatie door een beroepsaansprakelijkheidsverzekering aan te sluiten. Met zo’n verzekering ben je namelijk gedekt tegen onopzettelijke fouten die zich voordoen in de uitvoering van je beroep. Train het personeelVoorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen en daarom is het belangrijk om de kans op beroepsfouten te minimaliseren. Dit doe je door het personeel te trainen en duidelijke instructies en protocollen te gebruiken. Zorg ervoor dat er altijd een grondige check plaatsvindt voor de oplevering aan de klant. Maak duidelijke afsprakenLeg altijd vast waar de verantwoordelijkheid ligt na geleverde diensten. Zo is het belangrijk om de aansprakelijkheid in verschillende situaties te benoemen in het contract met de klant. Daarnaast is het ook belangrijk om in je algemene voorwaarden je aansprakelijkheid te beperken. Hierbij moet je wel voorzichtig zijn en wij raden het daarom aan om bij het opstellen van je algemene voorwaarden altijd eerst juridisch advies te vragen. Communiceer meteen!Ondanks het feit dat je er alles aan hebt gedaan om een beroepsfout te voorkomen, is het natuurlijk altijd mogelijk dat het alsnog voorkomt. Hierbij is het ontzettend belangrijk dat je meteen gaat communiceren. Neem je verantwoordelijkheid, accepteer dat er een fout is gemaakt en begin na te denken over mogelijke oplossingen. Zorg dat je je verontschuldigt bij de klant en ga op een constructieve manier om met de fout. Leer van de foutenEen beroepsfout wil je natuurlijk voorkomen, maar als het dan toch gebeurt is het belangrijk om ervan te leren. Het is namelijk beter om fouten te maken en bij te leren, dan om dezelfde fout in de toekomst nog eens te maken. Dus heeft er een beroepsfout plaatsgevonden binnen jouw organisatie? Verontschuldig je bij de klant, zoek naar een geschikte oplossing, communiceer duidelijk en leer van de fout!
|
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Wat is een reclamebureau? Een reclamebureau, soms ook een creatief bureau genoemd, is een bedrijf dat zich toelegt op het maken en plannen van advertenties en reclames. Ze zijn ook gespecialiseerd in het omgaan met adverteren en soms andere...
- Linkbuilding zelf doen of uitbesteden? Linkbuilding uitbesteden of zelf doen? Vandaag wil ik het met jullie hebben over een onderwerp dat ik volgens mij wel eens eerder naar voren heb gebracht, namelijk linkbuilding. Wat is dat ook al weer precies...
- Waarom is linkbuilding fundamenteel voor SEO? Link building is een competitieve differentiaal voor wie goede ranking resultaten in Google zoekt. De strategie heeft een relevant effect op de SEO-resultaten. Om op de eerste pagina van Google te komen, is linkbuilding een...
- Online marketing in Zutphen laten doen? Online marketing in Zutphen laten doen? Laten we eerlijk zijn, online marketing is een aspect van jouw organisatie die je misschien niet helemaal onder controle hebt. Misschien is er te weinig personeel beschikbaar of te...
- De beste WordPress websites Organisaties die een nieuwe website nodig hebben kunnen het beste een WordPress website laten maken in Lelystad. Je krijgt dan gegarandeerd een website die aansluit bij je doelstellingen. Dat wil zeggen dat je de website...
- Werken als elektricien Het klinkt zo alles omvattend, elektricien. Zo’n naam die precies verteld wat de inhoud ervan is. Maar wat doet een elektricien nu eigenlijk? Welke vooropleiding is gewenst en in welke salarisschaal zit een elektricien? ...