7.2 C
Nederland
november 30, 2022
VPRA
Image default
Zakelijk

Linkbuilding zelf doen of uitbesteden?

Linkbuilding uitbesteden of zelf doen?

Vandaag wil ik het met jullie hebben over een onderwerp dat ik volgens mij wel eens eerder naar voren heb gebracht, namelijk linkbuilding. Wat is dat ook al weer precies – linkbuilding? Laat me, voordat ik jullie geheugen opfris en precies ga uit leggen wat linkbuilding ook al weer inhoudt, eerst uitleggen wat SEO is: dat maakt mijn verhaal, denk ik, een stuk duidelijker.

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. Of om het op zijn Nederlands te zeggen: zoekmachineoptimalisatie. SEO omvat alle handelingen die er op gericht zijn een website zo goed mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten van de grote zoekmachines, met aan de top uiteraard Google.

linkbuilding uitbesteden

Maar liefst negentig procent van alle internetgebruikers maakt gebruik van deze bekende online zoekhulp.

Vijftig procent van deze optimalisatie vindt plaats op de website zelf. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan de vormgeving van de website of aan de teksten die op de website staan.

Dit zijn bijvoorbeeld SEO-teksten die handig gebruik maken van een bepaald keyword – een bepaalde zoekterm dus – waarop de site gevonden wil worden

Maar Google en andere zoekmachines bepalen niet alleen aan de hand van de website zelf hoe hoog die scoort in hun zoekresultaten. De helft van het succes van zoekmachineoptimalisatie hangt af van de verwijzing – de zogenaamde backlinks – naar de site in kwestie vanaf andere websites.

Welnu, linkbuilding is gericht op het verzamelen van deze backlinks, en als zodanig is linkbuilding, mits goed uitgevoerd natuurlijk, een bijzonder effectieve strategie om een zo hoog mogelijke positie in de lijsten van Google te behalen.

Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk, hoog eindigen in Google? Waarom zou je veel geld uitgeven aan een goede linkbuilding campagne? Het antwoord is simpel: geld.

Wie bovenaan staat in de zoekresultaten krijgt meer bezoekers en wie meer bezoekers trekt heeft meer potentiële nieuwe klanten, en meer potentiële klanten betekent weer een hogere potentiële omzet.

De bovenste vijf zoekresultaten krijgen maar liefst 87 procent van alle ‘clicks’! Dat is toch ongelooflijk! Bovendien koppelen veel internetgebruikers een hoge plaats in bijvoorbeeld Google aan kwaliteit. Een goede inbound marketing strategie kan dus zeer de moeite waard zijn!

Linkbuilding? Neem een specialist in de arm!

Het is echter wel van het grootste belang dat de linkbuilding goed wordt uitgevoerd. Een slechts uitgevoerde linkbuilding campagne werkt namelijk averechts. Wanneer een bedrijf gebruik maakt van foutieve en/of malafide linkbuilding praktijken kan Google straffen uitdelen die kan leiden tot de daling van tientallen plaatsen in de rangschikking en zelfs, in het ergste geval, tot volledige verwijdering! Zo loopt het bedrijf of de website in kwestie honderden potentiële klanten mis.

Wie goed en effectief wil linkbuilden dient zich aan de regels te houden. Alleen dan heeft linkbuilding zin. Het is daarom aan te bevelen om een professional, een specialist in linkbuilding in de arm te nemen. Die weet precies welke regels Google en andere zoekmachines hanteren en kan een succesvolle linkbuilding strategie voor je uitstippelen. Bij het linkbuilden dien je namelijk rekening te houden met een groot aantal facetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de volgende dingen.

  • Je zogenaamde linkprofiel moet organisch groeien. Er moet niet in één keer een enorm aantal backlinks op internet verschijnen. Dit werkt de achterdocht van de zoekmachinemaatschappijen. Het linkprofiel moet bovendien een divers karakter vertonen: backlinks op een groot aantal sites van diverse pluimage.
  • Maar die backlinks moeten natuurlijk niet op om het even welke website staan. De autoriteit van de websites in kwestie is van groot belang. Hoe hoger de autoriteit van de gastsite hoe hoger de kwaliteit van de backlink – en hoe hoger de autoriteit van je eigen website.
  • Nogmaals: niet te veel in een keer. Het maximum is vijf backlinks per dag. Een te snelle groei wordt genadeloos afgestraft!

Een echt specialisme dus – linkbuilding. Iets dat je niet zomaar tussendoor doet. Als je een eigen website hebt, raad ik je van harte aan een expert in dienst te nemen. De gevolgen van slecht linkbuilden zijn vaak niet te overzien. Aan de positieve kant van de zaak kan een goede linkbuilding strategie je een hoop voordeel opleveren. Met het werven van nieuwe klanten kan je een hogere omzet per maand behalen!

Het belang van linkbuilden

Hiermee lijkt me het belang van linkbuilden op een goede en eerlijke manier afdoende geïllustreerd. Of, nou ja… Ik wil ook nog even zeggen dat een degelijke internetmarketing tegenwoordig onmisbaar is voor zo’n beetje ieder bedrijf.

Bijna alles gebeurt heden ten dage online en webwinkels bijvoorbeeld worden steeds populairder en trekken steeds meer klanten. Het is dus voor ieder bedrijf van het grootste belang dat het actief is op het internet en goed te vinden is door de potentiële klant. Een goede website met een mooie vormgeving en goede teksten is hierbij van levensbelang.

Maar zoals ik vandaag heb uitgelegd speelt internetmarketing zich ook voor een belangrijk deel buiten de eigen online omgeving af. Dit is dus waar linkbuilding dus om de hoek komt kijken. Een hoge positie in de zoekresultaten van op de eerste plaats Google is een gigantische stap richting online succes.

Linkbuilding is bovendien een relatief goedkope strategie die vaak een uitstekend resultaat oplevert. Ik wil hier echter, tot slot, ook nogmaals wijzen op de gevolgen van slecht uitgevoerd linkbuilding. Dit kan je enorme schade opleveren. In het ergste geval dus een complete verbanning uit de zoekresultaten. Dan kun je dus wel fluiten naar je online klanten. Linkbuilding uitbesteden: neem de juiste mensen in de arm!

https://blogdrip.nl