0.1 C
Nederland
januari 21, 2025
VPRA
Image default
Games

Lees nu hier: dé influencer marketingtrends van het moment!

De cijfers achter dit onderwerp liegen niet… Afgelopen jaar zijn de totale marketingbestedingen aan influencer marketing met 42% gestegen tot 13,8 miljard dollar. In 2022 zullen merken naar verwachting zo’n 15 miljard dollar aan influencer marketing spenderen, voorspelt Business Insider Intelligence op basis van cijfers van Mediakix. Breng jezelf daarom hieronder op de hoogte van de belangrijkste trends binnen influencer marketing!

 

  1. Podcast-influencers

Je zult ze ongetwijfeld veelvuldig tegen zijn gekomen op je online feed: de podcasts die links en rechts uit de grond schieten. Ondanks dat de podcast in het jaar 2004 is ontstaan is het pas sinds 2 à 3 jaar ontzettend trending. Podcasts zijn audio- of video opnames die te beluisteren zijn tijdens het werken of bijvoorbeeld tijdens het doen van de was. Inmiddels zijn er zelfs meer wekelijkse podcastluisteraars dan Netflix-accounthouders! Dit heeft de podcast de afgelopen tijd tot een sterk middel gebracht om een product of dienst mee te promoten. Merken zullen daarom dus in de komende tijd steeds vaker gaan samenwerken met podcast-influencers om het bereik voor hun product of dienst te vergroten. 

 

  1. Live shoppen

Livestream shopping is een snelgroeiende trend die momenteel voornamelijk populair is in China, maar ook al veel wordt gezien in andere markten verspreid over de hele wereld. Bij livestream shopping worden influencers ingezet om een product in realtime verkopen. De desbetreffende influencer gaat hierbij live op een app zoals Instagram, Facebook of Amazon om de producten te beschrijven en uit te proberen. De velen kijkers kunnen dan in realtime vragen stellen aan de influencer en op basis daarvan besluiten of ze het product direct willen kopen. Aangezien het bereik van deze apps als Instagram, Facebook en Amazon wereldwijd gigantisch is, is dit “Live shopping” zeker iets wat je de komende tijd in de gaten kunt houden

 

  1. Micro- en nano influencers

2 korte en wellicht lastige begrippen in combinatie met “influencen”. Micro influencers zijn influencers met minder dan 50.000 volgers en de nano influencers zijn influencers met maar slechts een paar duizend volgers! Deze relatief kleine influencers behalen in deze tijd een hogere Engagement Rate dan de grote spelers binnen de influencer-wereld. Hierbij halen de micro influencers een score van 1,4% en de nano influencers de hoogste score met een 4% Engagement Rate. Dit maakt juist deze influencers ontzettend interessant voor merken in 2022 en de toekomst.

Maar waarom halen juist deze influencers zo een goede Engagement Rate? Dat heeft te maken met de interactie tussen de influencer en zijn of haar volgers. De micro- en nano influencers kunnen, door hun kleinschaligheid, makkelijker reageren op de reacties van hun volgers. Stel de influencer post een foto of video met een bepaald kledingstuk en een van zijn of haar volgers heeft een vraag, dan is een micro- of nano influencer beter in staat om hierop te antwoorden dan een grote influencer met misschien wel 10.000 reacties. Tevens is de samenwerking voor een merk met een micro- of nano influencer ook nog eens een stuk voordeliger, omdat de kosten lager zijn dan bij een grote influencer. De SEO specialisten van Doelbewust adviseren hier graag over.  

 

  1. TikTok

De app TikTok zal je de afgelopen jaren ook zeker niet onopgemerkt zijn gebleven. De app is sinds 2019 met een raketsnelheid omhooggeschoten en bevindt zichzelf nog steeds in een stijgende lijn als het gaat om zoekopdrachten op het internet. Op het platform wordt er door de gebruikers videocontent geplaatst en deze video’s hebben de potentie om “viraal” te gaan en daarmee een gigantisch publiek te bereiken. De kracht van TikTok is dat de inhoud van de geplaatste video’s vaak niet de uitstraling heeft van een advertentie, waardoor het krachtiger is om via TikTok influencers een merk te promoten.