Werkzaamheden van een bedrijfsfotograaf

Foto van Frank Ploeg
Frank Ploeg

Creatief Contentstrateeg

Voor veel mensen lijkt het een ideale baan: bedrijfsfotograaf!. 

De werkzaamheden van een bedrijfsfotograaf lopen enorm uiteen. Het is niet alleen maar even mooie plaatjes schieten op een zakelijk event of congres. Eer dat je zover bent dat een all round bedrijfsfotograaf bent die in de moeilijkste lichtomstandigheden kan fotograferen, dan ben je wel een paar jaar verder.

Het vergt enorm veel skills om een goede professionele bedrijfsfotograaf te worden. Of je wel of geen opleiding hebt gedaan maakt niet zoveel uit. Veel professioneel fotograferen zijn autodidact. Een fotograaf met diploma op zak zegt niet altijd veel. Uiteindelijk wordt je een goede fotograaf door heel veel te oefenen, veel werken en ook door geld te verdienen zodat je goede spullen te kopen. Ook al zegt dure apparatuur niet altijd wat, het helpt je wel om makkelijker tot bepaalde resultaten te komen. Maar zie eerst maar eens aan klanten te komen, niet ieder bedrijf zal het zien zitten om een beginnende fotograaf in te huren voor hun opdracht. Zeker bij een event of congres krijg je maar 1 kans om die goede foto te maken!

Opleiding tot bedrijfsfotograaf.

Die is er dus niet, je kan natuurlijk een opleiding doen aan de fotovakschool en je daarna specialiseren of eerst stage lopen bij een ervaren bedrijfsfotograaf. Dan ben je er nog steeds niet, want je zal eerst nog een aantal opdrachten geheel zelfstandig moeten fotograferen en dan nog blijf je altijd leren.

Lichtomstandigheden.

Het licht is niet altijd ideaal, je kan het niet zoals in een studio naar je hand zetten. Er zijn natuurlijk wel truucjes voor. Zo zal een goede bedrijfsfotograaf flitsers in kunnen zetten. Dat zal off of on camera gebeuren, ook iets waar je je als fotograaf in zal moeten specialiseren. Je moet snel kunnen werken, momenten weten vast te leggen en alles handmatig instellen en ook nog zorgen voor een scherpe foto.

Hoe vind ik een bedrijfsfotograaf?

Je kan natuurlijk op google zoeken naar bedrijfsfotograaf al dan niet gecombineerd met een plaatsnaam, maar dat hoeft niet perse. De meeste bedrijfsfotografen zullen door heel Nederland heen werken. Maar je zou ook kunnen zoeken op meer concrete zoekwoorden zoals congresfotograaf of congresfotograaf Utrecht.

Als iemand dan op de 1e pagina rankt zit daar heel veel werk achter, dus je bent als berijfsfotograaf ook actief achter de schermen of je besteed dit werk uit. Je website is natuurlijk goed werkend en ziet er fantastisch uit. Maar om op die 1e pagina te komen zit heel veel SEO werk achter. Je zou het kunnen uitbesteden maar dat kost ook aardig wat geld. En dat geld heb je vaak als beginnend fotograaf niet.Werkzaamheden van een bedrijfsfotograaf

 

Het intake gesprek.

Dat gesprek moet bij de fotograaf van jullie keuze vlotjes verlopen, dus deze fotograaf moet ook zichzelf kunnen verkopen zonder irritant te worden. Op het event zelf is de fotograaf niet alleen een journalistieke fotograaf, maar  ook is deze architectuurfotograaf (je wilt ook de locatie mooi in beeld), productfotograaf (details worden vastgelegd). De fotograaf moet ook nog eens een goede eventfotograaf zijn, want soms is er een bruisend feest of borrel te fotograferen.

Daarnaast moet je je als bedrijfsfotograaf ook nog eens verdiepen in de administratie en nabewerking van de foto’s. Je moet ook communicatief handig zijn en beleeft en het editwerk van alle ruwe foto’s is ook nog eens een hele klus. Ieder beeld wordt uigezocht en gecorrigeerd op licht, kleur en contrast en waar nodig aangepast. Het zijn maar een paar grepen van de werkzaamheden die een fotograaf moet uitvoeren. Het is heel wat. Maar het werk als bedrijfsfotograaf is inderdaad fantastisch! 

 

https://corrinep.nl/