Elk bedrijf dat iets verkoopt, zal een visuele presentatie van zijn producten willen geven. Het liefst geen tekeningen of smartphone-kiekjes, maar een haarscherpe foto’s met de perfecte belichting. En die vragen om een professionele fotograaf: een product fotograaf. Met hoogwaardige productfoto’s geef je klanten het gevoel dat ze jouw producten kunnen voelen. Ze zien het product al voor zich in hun interieur, of stellen zich voor wat voor indruk ze maken met die nieuwe kleding. De stap naar een bestelling plaatsen is dan nog maar klein. En dat is belangrijk in een tijdperk waarin online bestellen de fysieke verkoop heeft verdrongen. Kwaliteitsfoto’s helpen klanten om een keuze te maken, zorgen ervoor dat méér bezoekers klanten worden, en verminderen het aantal retouren. De klanten van een product fotograafVrijwel elk bedrijf dat producten verkoopt, kan klant of opdrachtgever van een product fotograaf worden. Normaal gesproken levert het merk dat een product vermarkt de bijbehorende foto’s, maar niet altijd voldoen deze aan de eisen van bijvoorbeeld een webwinkel. Een professionele product fotograaf kan dan precies de gewenste afbeeldingen verzorgen. Die kan de opdrachtgever vervolgens gebruiken op de website, in brochures of zelfs in het groot op billboards langs de snelweg. Hier komt natuurlijk een investering bij kijken, maar dankzij de toegenomen bestellingen en de afgenomen retouren is dit een investering die een bedrijf snel terugverdient. Het verschil tussen aardige en onweerstaanbare foto’s is te groot om hier niet in te investeren. Andersom bekeken kan een bedrijf het zich eigenlijk niet permitteren om géén professionele productfoto’s te laten maken.
Materiaal van een product fotograafHet belangrijkst gereedschap van de product fotograaf is natuurlijk de camera. Een digitale spiegelreflex met één of meerdere objectieven (bijvoorbeeld een macrolens), die het mogelijk maken om producten tot in de fijnste details vast te leggen. Een statief is onmisbaar voor foto’s met een lange belichting, terwijl een gimbal stabiele beelden oplevert bij eventuele productvideo’s. Flitsers en reflectoren zetten jouw producten letterlijk in het zonnetje, ook als het buiten donker is. Een eigen studio is daarom een basisvoorwaarde. In zo’n fotostudio kan de fotograaf, geholpen door zijn professionele studioverlichting, precies de juiste lichtval creëren. Zo komen doel, functie en structuur van jouw producten nauwkeurig in beeld. Kenmerken van een product fotograafMet alleen een goede camera is een fotograaf er nog niet. Een passie voor fotografie, verzilverd tijdens een beroepsopleiding en te gelde gemaakt tijdens vele jaren als professional, helpen hem om een efficiënte product fotograaf te zijn. Met efficiënt bedoelen we dat hij een commercieel oog heeft, technisch vaardig is en op creatief vlak alle kanten op kan. Zo’n product fotograaf kan zich in jouw doelgroep verplaatsen en komt snel tot een mooi resultaat. Iets wat een behoorlijke uitdaging is, want je wil een driedimensionaal product presenteren op een platte foto. Door op de website van een potentiële product fotograaf te kijken, krijg je een goed beeld van zijn kunnen en kunsten. Met welke productcategorieën heeft de fotograaf ervaring? Eerder werk in zijn portfolio geeft je ideeën en inspiratie. En aan de merken waarmee de fotograaf heeft gewerkt zie je hoezeer hij in trek is. Werkwijze van een product fotograafNiet elke product fotograaf heeft dezelfde werkwijze, maar in grote lijnen komen ze als volgt overeen. Tijdens het eerste contact inventariseert de fotograaf de ideeën en de vraag van de opdrachtgever. Hierbij zie je al meteen hoe creatief en proactief jouw visuele partner is. Denkt de productfotograaf mee en durft hij tegengas te geven, of is hij een ja-knikker die vooral een extra klus in zijn portfolio wil? Een goede fotograaf zorgt voor consistentie. Je wilt dat je producten natuurgetrouw en eenduidig in beeld komen. Dat maakt je producten aantrekkelijk en stelt klanten in staat om ze onderling te vergelijken. Fotobewerking en oplevering“Laat eens kijken?” vraagt een klant vaak nieuwsgierig als een product fotograaf op het LCD-scherm achterop zijn camera kijkt. Het is voor sommige klanten moeilijk om te wachten op het eindresultaat. Een blik op dat schermpje kan dan teleurstellend zijn, want vaak zijn de kleuren nog wat flets. Dat komt omdat de fotograaf deze .RAW-bestanden eerst nog moet bewerken in bijvoorbeeld Photoshop of Lightroom. Tijdens die nabewerking krijgen de productfoto’s hun uiteindelijke glans en realistische kleuren. De opgeleverde foto’s zijn idealiter in het grootst mogelijke resolutie. Dat maakt het mogelijk deze afbeeldingen in een bushalte of zelfs op een reclamezuil te gebruiken. Tegenwoordig worden die foto’s in de cloud klaargezet op een met wachtwoord afgeschermde locatie. Zo kun alleen jij erbij, waar en wanneer je maar wilt.
|