VPRA
Image default
Games

De big business van E-sports

Net zoals alle technologische ontwikkelingen zijn de E-sports binnen een paar jaar razendsnel uitgegroeid tot een volledige tak van sport. Van een paar man die met elkaar een potje FIFA of Call of Duty gingen spelen tot enorme evenementen met duizenden fans, miljoenen een prijzengeld en topteams, compleet met management en trainingsfaciliteiten. De hoogste tijd dus voor een kijkje in de big business van de E-sports.

Hoe groot zijn E-sports?

Om de grootte en populariteit van E-sports duidelijk te maken zetten we het in verhouding voor je. Op dit moment zijn er maar liefst 474 miljoen kijkers wereldwijd. Ter vergelijking, de Superbowl in Amerika is één van de meest populaire sportwedstrijden van de wereld en dit evenement trekt ‘slechts’ 130 miljoen kijkers. Het is zelfs meer dan de Champions League finale die door ongeveer 380 miljoen mensen wordt bekeken.

En dan hebben we het alleen nog maar over de kijkcijfers. De omzet van de wereldwijde E-sports markt werd in 2021 geschat op meer dan 1 miljard dollar! Nog opmerkelijker is dat dit een verdubbeling is van het jaar ervoor. Kun je nagaan hoe hard deze sector groeit.

Wat zijn de meest populaire E-sports?

Officieel zijn de E-sports begonnen in 1962, toen evenementen werden gehouden in arcade hallen. Wat betreft de moderne E-sporten, zijn games als League of Legends, DOTA 2 en StarCraft al jarenlang erg populair en worden er toernooien om veel prijzengeld gespeeld. Met de komst van battle royale games zoals Fortnite en Apex Legends zijn dit type games ook mateloos populair geworden.

Speciale E-sports sportprijzen bestellen

Je kunt tegenwoordig zelfs sportprijzen bestellen, speciaal voor E-sports evenementen. Je kunt zelf een afbeelding uploaden van bijvoorbeeld Super Mario, het EA-logo of één van de characters uit Call of Duty of Fortnite. Ook het opschrift kun je zelf ingeven. En net zoals bij reguliere sporten kun je kiezen uit bekers, medailles, beeldjes en glazen awards.